Wednesday, February 16, 2011

Kuih Ketayap

Dah lama tak buat kuih ni.seingat saya kali terakhir saya buat masa mengandungkan Damia.tu pun sebab mengidam.hehe.

Petang ni saya rajinkan diri buat lagi.walaupun penyakit 'M' saya masih menular dalam diri.haha.saya tak sempat ambik gambar sebab dah licin dimakan oleh kami bertiga.jadi saya 'meminjam' gambar dan saya juga masak ikut resepi dari sini.


Bahan A
1 cawan tepung gandum
2 biji telur (saya guna 1 biji je..hehe)
2 helai daun pandan
1 1/2 cawan susu cair atau santan (saya guna santan segera)
1 sudu teh garam,
pewarna hijau
2 sudu besar minyak masak

Inti
1/2 biji kelapa parut putih
3/4 cawan gula merah
sedikit air
1 helai daun pandan
1 sudu besar tepung pulut/jagung

Cara Penyediaan

1. Untuk inti: Masukkan kelapa parut,air dan gula merah tadi serta sehelai daun pandan.
2. Masak hingga pekat dan taburkan sedikit tepung untuk kentalkan intinya. Kacau sehingga sebati sehingga inti kelapa tadi bercampur dengan gula merah. Inti akan menjadi warna keperangan. Angkat. Buang daun pandan tadi.
3. Untuk dadar : Satukan semua bahan A dan kisar dengan blender hingga halus dan tidak berketul. Tapis
4. Panaskan kuali, leser dengan sedikit minyak dan sendukkan 1/2 senduk adunan tadi dan layangkan kuali agar adunan tadi bulat. Masak sehingga 2-3 minit, angkat jangan terlalu lama. Setelah angkat terus masukkan inti dan gulung.
(Cara gulung; lipat kedua dua tepi sedikit dan gulung melentang. Ulangi sehingga adunan tadi habis.)

** Damia suka kuih ketayap rupanya.agaknya sebab masa pregnant aritu saya siap mengidam nak kuih ni kot.Nabil pun laju je makan.tapi dia taknak inti.jadi dia makan macam tu je.pun sedap.

No comments: