Friday, February 18, 2011

18 Februari 2011 = 31 tahun!

Selamat Menyambut Ulangtahun Perkahwinan yang ke-31 emak dan bapak!

Wah,kami yang excited ni.walaupun takla terer sangat memasak,saya cuba juga buat 'sesuatu' untuk parents saya.(eleh kunun la tu).

Sebenarnya mak saya yang excited.hhaha.cover line.mak saya siap post kat wall fb beliau sehari lebih awal.takpe la mak.yang penting mak dan bapak bahagia dan semakin berbunga2 cinta hingga ke akhir hayat.hingga ke syurga.amiin..

Terima kasih sebab jadi parents yang mendidik kami tanpa jemu.membesarkan kami tanpa ragu.juga melimpahkan kasihsayang kepada kami adikberadik yang seramai 7 orang ni.

1.Puan Zahidah - umur 30tahun
2.Saya - umur 29tahun
3.Encik Ajoe - umur 28tahun
4.Encik Firdaus - umur 27tahun
5.Encik Sidek - umur 25tahun
6.Cik Tt - umur 23tahun
7.Encik Idris - umur 22tahun

Hebat kan parents saya.saya baru anak 2 orang dah kelam kabut.parents saya ada 7 orang.rapat2 pulak tu.macam mana nak handle?huhu.


~ehem..ehem..hasil seni tangan kayu.brownies lapis pandan kukus dan pulut kuning~



~terpaksa tunjuk gambar tangan saje ye.empunya Anniversary tidak mahu gambar mereka diambil sebab mereka tak bersedia jadi artis(haha.nampak kain batik tu)~




~kanak2 yang memang suka potong kek.haha.muka bangga je kan dapat potong kek~




Brownies Lapis Pandan Kukus - Resepi saya ambil kat nooranaali (terima kasih daun keladi)

Bahan-bahan

Butter 190gm,

Gula Kastor 1 cawan,

Susu Cair 1/2 tin,

Telur 2 biji (dipukul),

Tepung Gandum 1 1/2 cawan,

Serbuk Koko 1/4 cawan,

Baking Powder 1/2 sudu teh,

Baking Soda 1/2 sudu teh,

Vanilla Esen 1 sudu teh,

Pewarna Hijau 1 sudu teh,

Estrak pandan (kisar dari daun pandan) atau pandan paste secukup nyer

Cara-cara Penyediaan

Mula mula campurkan gula kastor,butter, susu cair dan esen vanila di dalam periuk dan jerang kan diatas api sederhana kacau sehingga gula dan butter cair. Kemudian biar ia sejuk (suhu bilik).

Setelah sejuk masukkan telur dan kacau. Ayak 1 cawan tepung, baking soda, baking powder dan masukkan kedalam adunan tadi. Ambil 2 cawan dari adunan tadi dan campurkan dgn serbuk koko.

Adunan yang selebihnya tadi dicampurkan dengan 1/2 cawan tepung,ekstrak daun pandan dan pewarna hijau. Panaskan pengukus. Lingsir acuan (greased), dan masukkan adunan koko tadi dan kukus dan tutup acuan dengan kertas timah agar air pengukus tidak masuk kedalam adunan. Selepas 30 minit masukkan adunan pandan dan tutup semula dengan kertas timah.Kukus selama 30minit .

** saya toping.tapi tak cun sangat.huhu.memang tangan kayu!

No comments: