Monday, January 3, 2011

Kek Gula Hangus Kukus

saya ambik resepi ni kat sini..hm,saya tak ingat macam mana rupa sepatutnya kek yang ber'sarang' ni.saya cuba je buat.sebabnya lepas saya bagi pak mentua saya makan kek coklat yang saya buat aritu, beliau request nak kek 'sarang' ni.saya dengan gigihnya bangun pagi-pagi buat kek ni.hehehe.



Bahan-Bahan:

10 biji telur
1 tin susu F&N
2 cawan tepung gandum
2 cawan gula pasir
2 cawan air
2 sudu besar buttercup
2 sudu kecil soda bikarbonat

Cara:

1. Masak gula hingga berwarna perang kehitaman.kemudian matikan api.masukkan air,kacau sehingga gula hilang ketulannya.
2. Di dlm bekas lain,pecahkan telur sebiji demi sebiji kacau dgn menggunakan senduk.
3. kemudian masukkan butter,kacau,
4. masukkan susu,kacau,
5. masukkan tepung dan soda bikarbonat,kacau
6. dan masukkan gula perang.Kacau sebati.
7. tapis adunan ke dlm bekas yg disapu butter.
8. kukus adunan selama 1 jam 10 minit.

** saya perap adunan lebih kurang 3 jam.saya ikut petua kek gula hangus bakar.boleh gitu?hehe.petua ni adalah untuk mewujudkan 'sarang' kat kek tu nanti.

** setiap kali memasukkan bahan hendakklah dikacau dulu,kemudian barulah masukkan bahan seterusnya.

** telur tidak perlu dikacau hingga kembang.

** adunan ni untuk dua loyang.kalau rasa banyak sangat, bahan-bahan tu bahagi 2.so dapatla 1 loyang..(hehe.pandai-pandai adjust resepi orang)

** saya bagi 1 loyang untuk mertua saya.lagi 1 loyang kami makan sendiri.saya bagi separuh kat mak saya kat kampung.separuh lagi enSuami bawak ke tempat kerja (wah sangat rajin saya bawakkan bekal untuk enSuami kan..hehe)


Sekian.jemput makan.selamat mencuba (^_^)

No comments: