Sunday, July 25, 2010

Batuk Oh Batuk

Dah hampir 3 minggu baby Damia batuk. macam-macam cara dan petua kami cuba tapi tak baik juga. aku siap makan ubat batuk lagi walaupun aku tak batuk (teori sendiri sebab aku breastfeeding Damia..hehe). maklumla Damia masih dalam hari - aku masih dalam tempoh berpantang so memang takde ubat nak bagi direct kat dia. bila tanya nurse dan doktor mestila diorang cakap bf je baby selalu sebab baby membina antibodi dari susu ibu. tapi ibu mana tak risau bila dengar apatah lagi tengok baby sekecil Damia kena batuk.akhirnya aku baru terfikir nak search kat Mr.Google petua menghilangkan batuk bayi (sebenarnya hari-hari aku terfikir sebab hari-hari online tapi nak dijadikan cerita gaknya~hehe..coverline).

Semalam lepas Damia batuk dengan teruknya tengah-tengah malam, aku terus teringat nak search petua tu. akhirnya aku cuba satu petua yang aku jumpa kat sini..


Menghilang Batuk Pada Bayi

Anak yang sihat menjadi idaman setiap ibu bapa. Jika anak anda mengalami batuk berkahak dan selsema, pasti anda tidak dapat tidur lena. Amalkan petua ini. Ramaskan daun kaduk yang dicampur sedikit kapur sirih dan air. Kemudian, lumurkannya di atas dada dan perut bayi anda. InsyaAllah kahak tersebut akan keluar bersama najisnya.


Alhamdulillah..setelah mencuba petua tersebut, batuk Damia berkurangan. perkembangan yang sangat-sangat positif. kenapa la aku tak tanya Mr.Google dari awal lagi kan..hm..sebenarnya ada juga petua-petua lain yang aku jumpa. tapi aku dengan yakinnya nak cuba yang ni.

Harap-harap lepas ni Damia sihat walafiat. Amiin..

No comments: